Bestyrelsen for ord-og litteraturfestivalen har nu besluttet, at der kommer en festival i 2021 – digitalt og fysisk i en Covid19-verden

Ordkraft ud til folket

Vi kan ikke holde til at være væk to år i træk. Med denne simple konstatering har bestyrelsen for den store ord-og litteraturfestival Ordkraft i Aalborg besluttet, at der under alle omstændigheder bliver en festival i 2021, nærmere bestemt i dagene 8.-10. april. Men der bliver næppe tale om en festival i traditionel forstand, hvor hele programmet afvikles fysisk og med kulturcenter Nordkraft som centralt omdrejningspunkt.

– Vi er ikke så naive at tro, at alle restriktioner i forbindelse med bekæmpelsen af Covid19 vil være væk om et halvt år, heller ikke selvom der skulle komme en effektiv vaccine, siger Ordkrafts formand, Jørgen Pyndt.

– Derfor arbejder vi på at lave en festival, hvor vi udnytter de fysiske rammer optimalt i forhold til de myndighedspåbud, der gælder til den tid – og så giver vi for første gang vores festival en betydelig digital dimension ved at streame fra en lang række af de events, der er på den tre dage lange festival.
Ordkrafts redaktion er allerede i fuld gang med at stykke programmet for næste års festival sammen, og også i programlægningen tages der højde for, at 2021 bliver et meget anderledes år. Eksempelvis skal flere forfattere interviewes flere gange, og man arbejder også på at lave større forløb med flere forfattere og kunstarter, som er velegnede til digital formidling.

Decentral Ordkraft

Normalt cirkulerer der flere hundrede mennesker rundt på Nordkraft fra det ene arrangement til det andet under festivalen, men da der må imødeses en betydelig begrænsning i antallet af tilladte gæster, så kan festivalen meget hurtigt komme i bekneb for tilstrækkelige lokalefaciliteter. Det arbejder man på at løse i samarbejde med andre institutioner i Nordkraft-området – eksempelvis Musikkens Hus og Utzon Center. Men det alene er ikke nok, og det har tvunget festivalen til at tænke utraditionelt.

– Derfor arbejder vi med en ide om at flytte en masse Ordkraft-arrangementer ud til forsamlingshuse i Aalborgs omegn, til beboerhuse og andre steder, hvor folk mødes i sociale sammenhænge, siger bestyrelsesmedlem Johannes Andersen.

– For det første kan det hjælpe os med at få løst nogle påtrængende lokaleproblemer, og for det andet og nok så vigtigt: Det kan pludselig få Ordkraft ud til mennesker, som vi ellers aldrig er i kontakt med. Vi bringer ganske enkelt Ordkraft mere ud til folket, og hvis det viser sig at blive en succes, så har vi jo lagt et spor ud, som vi kan bruge i fremtiden.
Der er ingen tvivl om, at et Ordkraft i begrænset fysisk udgave og med en digital dimension, vil give arrangørerne en stor logistisk udfordring, men den er man allerede godt i gang med at løse.
Dette års festival, som ville have været den 10. i en ubrudt række, måtte aflyses med kort varsel på grund af Corona-restriktionerne. Aflysning for 2. år i træk står ikke på bestyrelsens dagsorden.

– Kulturen er nok det område, der har lidt allermest under de mange restriktioner og forbud, så derfor er det magtpåliggende for os at komme på banen næste år. Vi har ikke glemt vores publikum, forfatterne og de andre ordfolk, der er med til at gøre Ordkraft til en unik begivenhed

– og forhåbentlig har de heller ikke glemt os, siger formand Jørgen Pyndt.

Sponsorerne af Ordkraft

Følg os