Halvdelen af nordjyderne kender Ordkraft Ord- og Litteraturfestival
08. 04. 2021
Selvom vi har måttet aflyse Ordkraft to år i træk på grund af Covid-19, er vi heldigvis ikke ude af jeres - vores publikums øje og sind. Tværtimod. Det viser en stor undersøgelse, som vi netop har gennemført i samarbejde med Jysk Analyse i Aalborg. Hele 44 procent af deltagerne i undersøgelsen kender til Ordkraft – og de, der deltager i festivalen, kan slet og ret karakteriseres som kulturelle aktivister.
Jeg er meget glad for - og ikke mindst positivt overrasket over det store kendskab til Ordkraft. Det er altså stærkt af en enkeltstående kulturel begivenhed som Ordkraft, at vi i løbet af godt 10 år har markeret os så kraftigt, at næsten halvdelen af nordjyderne ved, at vi er der, siger formanden for Foreningen Ordkraft, Jørgen Pyndt. Han har haft posten i de fleste af årene og har kunnet følge udviklingen tæt.
Alle ved, at den hårdeste kamp på kulturområdet, er kampen om publikums opmærksomhed, fordi der er så mange tilbud at vælge imellem. På den baggrund er det flot, at en festival, der bygges op af en stor skare af frivillige ildsjæle og en engageret deltids projektledelse, har fået så markant en position. Og at vi dermed også har gode kort på hånden i kampen om kulturkronerne. For den er benhård.
Med lidt mere hjælp
Vi besluttede at lave undersøgelsen, fordi vi efter 10 års aktivitet ønskede et opdateret og klart billede af hvor mange, der egentlig kender til os – og så ville vi også gerne have et billede af publikums sammensætning. Det – og meget mere til – har vi fået med Jysk Analyse-undersøgelsen, som bestyrelsesmedlem i Ordkraft, Johannes Andersen, har arbejdet indgående med.
Det er flot, at 44 procent umiddelbart kender til Ordkraft, men endnu flottere bliver det, når man giver de adspurgte i undersøgelsen en hjælpende hånd med oplysning om, at Ordkraft er en litteraturfestival, der afvikles en gang om året på Nordkraft i Aalborg. Så ryger kendskabet helt op på 57 procent, oplyser Johannes Andersen.
Når en kulturinstitution – eller en kulturel event – har rundet 10 år, så kan man have visse forventninger til kendskabet. Og her må man sige, at Ordkraft har slået sit navn fast, når rundt regnet halvdelen af nordjyderne kender festivalen, tilføjer han.
Den gode fortælling fra venner og bekendte
Det er naturligvis mange forskellige forhold, der ligger bag kendskabet til Ordkraft, men undersøgelsen afdækker, at det primært er venner og bekendtes fortælling om gode oplevelser på festivalen, der er den vigtigste kilde til information, fulgt af aviser, radio, TV og digitale medier. Også information via de nordjyske biblioteker spiller en rolle.
I er kulturelle aktivister og I læser bøger
Undersøgelsen kortlægger også sammensætningen af vores publikum. Hovedvægten ligger på de ældre kvinder og en mindre gruppe af yngre mænd. Det er dem, der dominerer den sociale profil blandt vores brugere, og de er bredt fordelt over hele Nordjylland. Ordkraft er altså ikke en begivenhed, der geografisk og brugermæssigt er afgrænset til Aalborg-området.
Undersøgelsen viser også tydeligt, at vores publikum generelt er meget kulturelt aktive. I er f.eks. flittige læseheste. 90 procent af jer har læst mindst en skønlitterær roman indenfor de seneste tre år, og I ligger også i top, når det drejer sig om at deltage i musikfestivaler og maleriudstillinger. Hele 46 procent af jer søger kunst og kultur på internettet – mod et gennemsnit på kun 18 procent hos nordjyderne generelt.
I undersøgelsen har vi bedt folk om at svare på, om de opfatter sig selv som kulturelt aktive. Og her oplyser 43 procent af dem, der deltager i Ordkraft, at de opfatter sig som kulturet aktive, og det er faktisk et højt tal, siger Johannes Andersen.
Sammenfattende kan man karakterisere brugerne af Ordkraft som nogle af de kulturelt mest aktive i Nordjylland. Det drejer sig både om at deltage i de andre kulturtilbud på Nordkraft i Aalborg – teater, film og musik – og det generelle forbrug af kulturelle tilbud. Så der er tydeligt belæg for at kalde Ordkrafts brugere for kulturelle aktivister, understreger Johannes Andersen.
Rapporten skal bruges til at udvikle Ordkraft
Nu vil vi bruge rapporten fra Jysk Analyse i den fremtidige udvikling af festivalen. Ikke mindst på områder som digital tilstedeværelse og mulighederne for at tiltrække nye og gerne yngre grupper.
Vær med den 18. september
Ordkraft måtte udskyde fejringen af sin 10 års fødselsdag sidste år – og i år havde man planlagt at markere den runde dag ved en en-dags-festival på Nordkraft på lørdag. Men også denne gang spændte Covid-19 ben – så nu glæder man sig i stedet til at byde publikum indenfor igen, når ord-og litteraturentusiaster atter kan mødes til Ordkraft på Nordkraft lørdag den 18. september.